onsdag 1 juli 2015

Pamela Regis beskrivning av en romance

Så.
Jag tänkte skriva lite mer om de åtta elementen som Pamela Regis beskriver i sin bok "Natural history of the romance novel.
Eftersom det är min översättning kan det vara bra att läsa boken själv :)
Nåväl de åtta elementen är följande;

Society Defined
Det är här som samhällsuppbyggnaden beskrivs utifrån den sociala statusen och samhälle som karaktärerna tillhör och ofta dess "problem" men denna tillhörighet som kan ligga till hinder för kommande relationer...Men det är inte alltid menar Regis att detta görs.

The meeting
Här beskrivs första mötet mellan hjältinnan och hjälten, som sker ganska snabbt i början av boken. Detta möte är viktigt, då den ligger till grund för hela bokens uppbyggnad (och läsarens förväntningar skulle jag vilja tillägga).

The Barrier
Konflikten! Här beskrivs varför hjältinnan och hjälten inte kan gifta sig. Denna konflikt kan egentligen vara vad som helst. Huvudkaraktärernas inre konflikt, eller yttre påverkan. Det viktiga är att konflikten håller och kanske inte är så lätt att "lösa"...

The attraction
Här beskrivs en scen eller flera scener där läsaren blir övertygad om varför hjältinnan och hjälten borde få varandra. Eller andra karaktärer som är med i boken, intet att förglömma. Det kan handla lika mycket om vänskap som sexuell attraktion.

The declaration
Kanske den viktigaste delen i en romance?! När hjälten deklarerar sin kärlek till hjältinnan eller tvärtom...;)

Point of ritual death
Det är här det händer! Det är här konflikten kommer in! Vi vet att hjältinnan och hjälten älskar varandra MEN något inträffar eller hindrar som gör att deras kärlek inte ser ut att kunna övervinna.

The recognition
Här beskriver författaren ny information för läsaren som gör att "the barrier" eller konflikten får en lösning.

The Betrothal
Kanske det som alla romance-nördar som jag väntar på; frieriet ( där hjälten eller hjältinnan får ett ja ).



Jag har läst många romance som är uppbyggd på detta sätt men också många som endast har några element med. För mig är det viktigaste med en romance att det finns ett lyckligt slut. Inget lyckligt slut-ingen romance enligt min mening.


Som jag skrivit förut har vi väldigt intressant kurslitteratur och en av de böcker som jag är extra nyfiken på är:
"Beyond Heaving Bosoms. The Smart Bitches' Guide to Romance Novels" skriven av Sarah Wendell och Candy Tan.
Den tänkte jag sätta tänderna i efter min nu obligatoriska roman av Sigge Stark ;)

2 kommentarer:

  1. Åh, vad intressant! Ah, första mötet, det är ju bland det bästa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen det som lyfter (eller sänker boken) tycker jag :)

      Radera